srijeda, 31. listopada 2012.

(Ne)otkrivene tajne elektroničke glazbe u doba Jugoslavije




Ova nevjerojatna priča o nedavno otkrivenim uratcima elektroničke glazbe iz doba Socijalističke Jugoslavije mogla bi vas ugodno iznenaditi kad čujete kvalitetu uradaka na Youtube-u. Ti uratci se nalaze,  ili tek trebaju izaći, na kompilacijama za američko i europsko tržište.


U posljednjih nekoliko godina razni kolekcionari elektroničke glazbe iz bivše Jugoslavije sakupili su brojne snimke kazeta, CD-a i službenih kompilacijskih albuma. Iako je potrebno još neko vrijeme da se snimke prebace u digitalni format, vrijedit će čekati te vrijedne zapise pionira elektroničke glazbe u Jugoslaviji, a uskoro se sprema izdavanje kompilacije i izrada dokumentarnog filma.

Ideja o izdavanju kompilacije jugoslavenskih autora elektroničke glazbe pojavila se prije dvije godine kad je Subkulturni Azil iz Maribora izdao ploču Ex Yu Electronica Vol I: Hometaping in Self-Management na etiketi Monofonika , da bi se nastavilo s pločom Vol II: Industrial Electro Bypasses in the North – In Memoriam Mario Marzidovšek


U prvom videu poslušajte neke od producenata s ta dva vinyla, uključujući Marzidovšeka, DIY pionira electro/industrial glazbe s ovih prostora.



Andrei Grammatik – Poslanica Duholovcima (Makedonija / Srbija 1988)






Mario Marzidovšek aka Merzdow Shek – Suicide In America (Slovenia 1987)





Ex Yu Electronica Vol III bi trebala biti izdana vrlo skoro, a autor kompilacije je Željko Luketić, filmski kritičar, medijski znalac i protagonist tog vremena. Kompilacija će biti fokusirana na hrvatske glazbenike poput Strukturne Ptice, Imitacija Života i Jozo Oko Gospe, ali bit će zastupljeni i umjetnici iz drugih država, kao npr. Aporea iz Skoplja. 



Imitacija Života – Instrumentator (Hrvatska 1989)






Jozo Oko Gospe – Knockin’ on Heaven’s Door (Croatia 1984)








Yugo-Synth u Americi / Diskoteka u Hrvatskoj



Croatia Records će izdati ex-yu kolekciju elektroničke glazbe radnog naslova Diskoteka, dok će izdavačka kuća Dark Entries iz San Francisca izbaciti na tržište duplu kompilaciju pod naslovom Synth Yugoslavia.


Na kompilaciji Synth Yugoslavia za američko tržište će se tako pronaći imena poput Max & Intro, Brazil i Denis & Denis, a zanimljivo što će kompilacija izaći samo kao vinyl - u prvoj polovici 2013.



Max & Intro – Ostavi sve (1985)







Izlazak prve kompilacije iz serijala Diskoteka planira se u 2013. Tracklista nije poznata, ali jedan od izbora Luketića mogao bi biti dobro sakriveni synth-pop/disco dragulj iz Rijeke, Milka Lenac.



Milka Lenac – Željo luda (Croatia 1980)






Počeci elektronike u Jugoslaviji



Prvi počeci mogu se pronaći 1970-ih u raznim oblastima, u glazbi tadašnjeg popa, jazza, prog rocka, radio jinglovima ili TV temama. Dobar primjer potonjeg je uvodna špica legendarnog Dnevnika TV Beograda iz 1978., materijalizirana od strane vrlo poznatog kompozitora soundtrackova tadašnjeg vremena, Zorana Simjanovića.



Zoran Simjanović – Dnevnik 2 RTB (Srbija 1978)






Iz iste te godine, 1978., nikako se ne može zaboraviti na poznatu stvar synth-pop/soul umjetnika Olivera Mandića "Šuma", B strana njegovog debut singla.


1982. g. kompozitor i jazz glazbenik Igor Savin izdao je pravi album elektroničke glazbe, "Childhood", te ostao upamćen po suradnji s Zdenkom Kovačiček.



Zdenka Kovačiček – Elektra (Hrvatska 1978)






Jakog elektroničkog aduta imao je i Kosovo u Gjonu Gjevlekaju, čiji je rad uglavnom bio usmjeren prema TV-u i filmu, poput priloženog soundtracka za avantgardni-horor film "Fog Guardians".



Isa Qosja – Rojet e mjegulles (‘Fog Guardians’); Soundtrack: Gjon Gjevlekaj (Kosovo 1988)






Na kompilaciji će se naći i drugi rariteti iz Kosova, posebno u disco/funk sekciji, kaže Luketić, kao i umjetnici iz Bosne, Makedonije i drugih država ex-yu. Posve je jasno kako su Hrvatska i Srbija producirali više od ostalih zemalja, iako je kvalitetom Srbija tu bila glavna. 


S druge strane, Slovenija je imala najbolju poziciju izvoza te glazbe, što je razumljivo ako se zna da su neki bendovi potpisali za velike strane izdavačke kuće, poput Borghesije za PIAS i Laibach za Mute.



(prevedeno: http://bturn.com/9479/dancing-under-socialism-electronic-music-yugoslavia)

Nema komentara:

Objavi komentar